ο γραφείο μας επέτυχε να ακυρωθεί ο όρος της προκήρυξης, με τον οποίο προβλέπεται ως ειδικό τυπικό προσόν ένταξης και διορισμού στον κλάδο ΠΕ80 Οικονομίας, η κατοχή πτυχίου Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, εφόσον η εισαγωγή στο εν λόγω Πανεπιστήμιο έγινε από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εφεξής, αποκλείοντας όσους εισήχθησαν προηγουμένως. Η απόφαση αυτή υποχρεώνει το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ να εκδώσουν νέα πράξη και για τους αποφοίτους πριν το 2004.

ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

ΤΜΗΜΑ Γ΄

Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 27 Απριλίου 2023, με την εξής σύνθεση: Δημήτριος Μακρής, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Μαρλένα Τριπολιτσιώτη, Βασίλειος Ανδρουλάκης, Σύμβουλοι, Δημήτριος Βανδώρος, Τρισεύγενη Βαρουφάκη, Πάρεδροι. Γραμματέας η Κωνσταντίνα Γκιώκα, Γραμματέας του Γ΄ Τμήματος.

Για να δικάσει την από 1ης Ιουνίου 2022 αίτηση:

των: ………………), οι οποίοι παρέστησαν με τον δικηγόρο Ηλία Κολλύρη (Α.Μ. 25296), που τον διόρισαν με πληρεξούσια

κατά του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), που εδρεύει στην Αθήνα (Πουλίου 6), το οποίο παρέστη με τον Γεώργιο Χαλαζωνίτη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που κατέθεσε δήλωση, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4509/2017, περί μη εμφανίσεώς του.

Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. 3ΕΑ/15.4.2022 προκήρυξη του Προέδρου του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), κατά το μέρος που προβλέπει για τον κλάδο ΠΕ 80, ως ειδικό τυπικό προσόν ένταξης και διορισμού το πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, εφόσον οι υποψήφιοι έχουν εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005, και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της Διοικήσεως.

Στη δίκη παρεμβαίνει υπέρ του κύρους της προσβαλλομένης πράξεως η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία παρέστη με την Αφροδίτη Καρούκη, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Η αντιπρόσωπος της παρεμβαίνουσας Υπουργού δήλωσε, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του Κανονισμού Λειτουργίας του Δικαστηρίου, ότι δεν θα αγορεύσει.

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Παρέδρου Τρισεύγενης Βαρουφάκη.

Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του δικαστηρίου κ α ι

Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν Ν ό μ ο

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αιτήσεως έχει καταβληθεί παράβολο διακοσίων (200) ευρώ (υπ΄ αριθμ. 514592631952 1212 0057/14.6.2022 ηλεκτρονικό παράβολο). Σύμφωνα όμως με το άρθρο 36 παρ. 1, εδάφιο δεύτερο του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο κατάθεσης της αιτήσεως, για την άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως απαιτείται καταβολή παραβόλου εκατόν πενήντα (150) ευρώ. Συνεπώς, ανεξαρτήτως της έκβασης της δίκης, πρέπει να επιστραφεί στους αιτούντες το υπερβάλλον ποσό των πενήντα (50) ευρώ.

2. Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση ζητείται η ακύρωση της 3ΕΑ/15.4.2022 προκήρυξης του Προέδρου του ΑΣΕΠ «για τη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, υποψηφίων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) κατηγορίας ΠΕ» (τ. ΑΣΕΠ 20/ 18.4.2022), κατά το μέρος που με αυτή προβλέφθηκε, ως ειδικό τυπικό προσόν ένταξης και διορισμού στον κλάδο ΠΕ80 Οικονομίας, μεταξύ άλλων, η κατοχή πτυχίου Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, εφόσον οι υποψήφιοι είχαν εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εφεξής.

3. Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 1 του π.δ. 18/1989, η δίκη καταργείται ως προς την τέταρτη και δέκατη από τους αιτούντες, οι οποίες παραιτήθηκαν από την κρινόμενη αίτηση με την από 26.4.2023 έγγραφη δήλωση του δικηγόρου που υπογράφει το δικόγραφο της αιτήσεως αυτής. Κατόπιν τούτου, η αίτηση εισάγεται προς κρίση ως προς τους λοιπούς αιτούντες.

4. Επειδή, με το άρθρο 1 του π.δ. 96/1998 (Α΄ 85) ιδρύθηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Σχολή Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Επιχειρήσεων, με έδρα την πόλη του Αγρινίου, συστάθηκε δε στην εν λόγω Σχολή, μεταξύ άλλων, Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων. Εν συνεχεία, με το άρθρο 1 του π.δ. 110/2006 (Α΄ 109), το εν λόγω Τμήμα μετονομάσθηκε σε Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, χωρίς μεταβολή του γνωστικού του αντικειμένου. Επίσης, με το άρθρο 40 του ν. 3794/2009 (Α΄ 156), ιδρύθηκε Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας, ως αυτοτελές και πλήρως αυτοδιοικούμενο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα με έδρα το Αγρίνιο (παρ. 2.Β.1), ορίσθηκε δε ότι τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που εδρεύουν στο Αγρίνιο (όπως το ανωτέρω Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων), εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας (παρ. 2.Β.4). Περαιτέρω, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας καταργήθηκε με το άρθρο 1 παρ.1 του π.δ. 89/2013 (Α΄ 130), ορίσθηκε δε, με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου 1, ότι το ανωτέρω Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του καταργούμενου Πανεπιστημίου Δυτικής Ελλάδας εντάσσεται, με έδρα το Αγρίνιο, στη Σχολή Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία ιδρύθηκε με το άρθρο 2 του π.δ. 97/2013 (Α΄ 134) και έχει ήδη μετονομασθεί σε Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης Επιχειρήσεων (10566/Ζ1/ 23.1.2019 απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Β΄ 388).

5. Επειδή, οι αιτούντες, οι οποίοι έλαβαν μέρος στην ως άνω προκηρυχθείσα διαδικασία κατάταξης, είναι απόφοιτοι του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, πλην της πρώτης και του τρίτου εξ αυτών, οι οποίοι εγγράφηκαν αρχικώς στο εν λόγω Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποφοίτησαν δε, η μεν πρώτη, το έτος 2011 από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας, στο οποίο είχε ενταχθεί, εν τω μεταξύ, με το άρθρο 40 του ν. 3794/2009, το ανωτέρω Τμήμα, ο δε τρίτος από τους αιτούντες το έτος 2018 από το Πανεπιστήμιο Πατρών, στο οποίο εντάχθηκε τελικώς το Τμήμα αυτό με το π.δ. 89/2013. Προβάλλουν, δε, ότι ο προσβαλλόμενος όρος της προκήρυξης τούς αποκλείει από την επίδικη διαδικασία κατάταξης, λόγω της εισαγωγής τους στο Πανεπιστήμιο προ του ακαδημαϊκού έτους 2004-2005 (γι’ αυτό, άλλωστε, έχουν ήδη περιληφθεί στον οικείο πίνακα απορριπτέων), κατά παράβαση των αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας, δεδομένου ότι κατά τη φοίτησή τους παρακολούθησαν αντίστοιχα προγράμματα σπουδών με εκείνα των εισαχθέντων στο εν λόγω Τμήμα από το έτος 2004-2005 και εφεξής, οι οποίοι, αντίθετα από τους αιτούντες, πληρούν τον επίδικο όρο. Υπό τα δεδομένα αυτά, οι αιτούντες ασκούν την κρινόμενη αίτηση με έννομο συμφέρον και ομοδικούν παραδεκτώς, προβάλλοντας κοινούς λόγους ακυρώσεως.

6. Επειδή, στο άρθρο 53 του ν. 4589/2019 (Α΄ 13) ορίζεται ότι «Οι κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), καθώς και οι λειτουργικές ανάγκες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καλύπτονται με επιλογή προσωπικού που διενεργείται από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) βάσει προτεραιότητας, σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα». Στο άρθρο 54 του ως άνω νόμου ορίζεται ότι «1. Το Α.Σ.Ε.Π. προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο (2) σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, των υποψηφίων για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., καθώς και για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η προκήρυξη και η διαδικασία κατάταξης πραγματοποιούνται ύστερα από σχετικό αίτημα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το οποίο διατυπώνεται, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, κατά κλάδο και ειδικότητα. Με την προκήρυξη καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη διεξαγωγή της διαδικασίας. 2. Στη διαδικασία γίνονται δεκτοί οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί και μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που διαθέτουν τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού στην πρωτοβάθμια ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. 3. Πρόσθετο τυπικό προσόν πλήρωσης των κενών θέσεων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. αποτελεί η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια […]» και στο άρθρο 56 ότι «1. Οι υποψήφιοι για διορισμό ή πρόσληψη κατατάσσονται κατά κλάδο και ειδικότητα […] στους ακόλουθους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης, οι οποίοι ισχύουν έως τη λήξη του δεύτερου σχολικού έτους που έπεται της λήξης του σχολικού έτους κατά το οποίο έλαβε χώρα η δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως: α) Πίνακας Α΄ (Εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης). β) Πίνακας Β΄ (Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – Ε.Α.Ε.) […]».

7. Επειδή, ο ν. 3699/2008 (Α΄ 199) ορίζει στο άρθρο 1 ότι «1. Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. […]»· στο άρθρο 2 ότι «1. Η ΕΑΕ, όπως και η γενική εκπαίδευση, είναι υποχρεωτική και λειτουργεί ως αναπόσπαστο τμήμα της ενιαίας δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης. Το κράτος υποχρεούται να παρέχει ΕΑΕ σε σχολεία Προσχολικής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αποκλειστικός φορέας της ΕΑΕ είναι το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.) […] 2. Στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες της ΕΑΕ περιλαμβάνονται η διαφοροδιάγνωση, η διάγνωση, η αξιολόγηση και αποτύπωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, η συστηματική παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα, τα οποία υλοποιούνται από τα κατά τόπους Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) που προβλέπονται στα άρθρα 4 και 12 του παρόντος νόμου και από τις δημόσιες ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες […] 3. Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και κατά τη συνεκπαίδευση στα γενικά σχολεία, εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, ανάλογα με τις αναπηρίες και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών […]»· στο άρθρο 8 ότι «1. Ως ΣΜΕΑΕ ορίζονται: α) Για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση: αα) τα νηπιαγωγεία ΕΑΕ και τμήματα πρώιμης παρέμβασης που λειτουργούν εντός των νηπιαγωγείων ΕΑΕ, για μαθητές μέχρι το έβδομο (7ο) έτος της ηλικίας τους και ββ) τα δημοτικά σχολεία ΕΑΕ για μαθητές μέχρι το δέκατο τέταρτο (14ο) έτος της ηλικίας τους, […] β) Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: αα) Τα γυμνάσια ΕΑΕ για μαθητές μέχρι το δέκατο ένατο (19ο) έτος της ηλικίας τους. […] ββ) Τα λύκεια ΕΑΕ […]. γ) Για τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση: αα) Τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια […] ββ) Τα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.)» [όπως η περ. γ΄ της παρ. 1 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 48 παρ. 4 του ν. 4415/2016, Α΄ 159]· στο άρθρο 16 παρ. 1, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 48 παρ. 2 του ν. 4415/2016, ότι «1. Η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των ΚΕΔΔΥ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι γίνεται από: α) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, και β) Εκπαιδευτικούς ΕΑΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν σε όλους τους προβλεπόμενους από τις ισχύουσες διατάξεις κλάδους γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Η εξειδίκευση στην ΕΑΕ αποδεικνύεται με: αα) Διδακτορικό δίπλωμα […] Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στις θέσεις των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι με μετάθεση ή διορισμό ή απόσπαση ή προσωρινή αναπλήρωση, σύμφωνα με τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση. Ειδικότερα οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών Νηπιαγωγών και Δασκάλων των Ειδικών Νηπιαγωγείων, των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων, των Τμημάτων Ένταξης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, των Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) και των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) πληρούνται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71, καθώς και των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 που κατέχουν τα προβλεπόμενα στην περίπτωση β΄προσόντα, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις»· στο άρθρο 19 ότι «1. Στους κλάδους των εκπαιδευτικών ΕΑΕ της προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τις ΣΜΕΑΕ που προβλέπονται στα άρθρα 12,13 και 14 του ν. 1566/1985 προστίθενται οι εξής νέοι κλάδοι: α) Κλάδος ΠΕ 61 (Νηπιαγωγών ΕΑΕ) β) Κλάδος ΠΕ 71 (Δασκάλων ΕΑΕ) […]» (όπως η παράγραφος αυτή ισχύει μετά την κατάργηση των περ. γ΄ και δ΄ αυτής με το άρθρο 48 παρ. 2β του ν. 4415/2016).

8. Επειδή, στο άρθρο 28 παρ. 2α του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) ορίζεται ότι «Τα ισχύοντα στη Γενική Εκπαίδευση για τις προσλήψεις, τους διορισμούς, τις μεταθέσεις, τις αποσπάσεις και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και για τους τομείς, τις ειδικότητες, τους κλάδους, τις αναθέσεις μαθημάτων, τους υπεύθυνους εργαστηρίων, την πρακτική άσκηση, τους σχολικούς συνεταιρισμούς, τα προγράμματα σπουδών και τα ωρολόγια προγράμματα στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, ισχύουν και για την Ειδική Αγωγή. Η εφαρμογή των όσων ανωτέρω άρχεται από το σχολικό έτος 2014-2015. Επιμέρους διαφοροποιήσεις όλων των παραπάνω, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών στην Ειδική Αγωγή, θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδίδονται κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» (όπως η παρ. 2α τροποποιήθηκε και προστέθηκε σε αυτήν το δεύτερο ως άνω εδάφιο με το άρθρο 11 παρ. 2 περ. 5 του ν. 4229/2014, Α΄ 8).

9. Επειδή, στο άρθρο 14 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) ορίζονται τα εξής: «1. Το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανήκει στους εξής κλάδους κατά κατηγορίες: ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΤ […] Κλάδος ΑΤ9 Οικονομολόγων […] Κλάδος ΑΤ15 Οικιακής Οικονομίας […] 2. […] 3. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών, μπορεί να ιδρύονται νέοι ή να χωρίζονται οι παραπάνω κλάδοι εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να συνιστώνται οι αναγκαίες θέσεις και να καθορίζονται τα προσόντα διορισμού στον εισαγωγικό βαθμό. 4. […] 8. Τα προσόντα διορισμού του εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ορίζονται κατά κλάδους ως εξής: α) […] θ) Κλάδος ΑΤ9 Οικονομολόγων: πτυχίο οικονομικού τμήματος Α.Ε.Ι. ή οποιουδήποτε τμήματος Α.Σ.Ο.Ε.Ε. ή Ανώτατης Βιομηχανικής Σχολής της ημεδαπής και πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε., ή πτυχίου Παιδαγωγικής Ακαδημίας ή Σχολής Νηπιαγωγών ή Καθηγητικής Σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή και αλλοδαπής [όπως η περ. θ΄ συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 παρ.5 περ. α΄ του ν. 1894/1990, Α΄ 110] […] ιε΄) Κλάδος ΠΕ15 Οικιακής Οικονομίας: πτυχίο οικιακής οικονομίας ή οικιακής οικονομίας και οικολογίας, Πανεπιστημίου της ημεδαπής ή ισότιμο και αντίστοιχο της αλλοδαπής (όπως η περ. ιε΄ αντικαταστάθηκε με το άρθρο 21 παρ.1 του ν. 3475/2006, Α΄ 146) […] ιη΄) Κλάδος ΑΤ18 πτυχιούχων λοιπών τμημάτων Τ.Ε.Ι.: πτυχίο Τ.Ε.Ι. ή Κ.Α.Τ.Ε.Ε. και πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. ή πτυχίου Παιδαγωγικής Ακαδημίας ή Σχολής Νηπιαγωγών ή Καθηγητικής Σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή και αλλοδαπής [όπως η περ. ιη΄ συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 παρ. 5 περ. α΄ του ν. 1894/1990, Α΄ 110] […] 12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζονται οι ειδικότητες και ο αριθμός των θέσεων για κάθε ειδικότητα των κλάδων ΑΤ12, ΑΤ13, ΑΤ14, ΑΤ17, ΑΤ18, ΑΡ1 και ΜΕ1». Περαιτέρω, στο άρθρο 16 παρ. 17 του ν. 1586/1986 (Α΄ 37) ορίζεται ότι «[…] Οι κατηγορίες ΑΤ, ΑΡ και ΜΕ που προβλέπονται στο ν. 1566/1985 […] μετονομάζονται σε κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, αντίστοιχα». Εξάλλου, με το άρθρο 39 παρ.2β του ν. 3794/2009 (Α΄ 156) ορίζεται ότι «Στον κλάδο ΠΕ09 Οικονομολόγων της περ. θ΄ της παραγράφου 8 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 Α΄), εντάσσονται και οι πτυχιούχοι του Τμήματος Στατιστικής και Αναλογιστικών – Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου». Περαιτέρω, στο άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 2817/2000 (Α΄ 78) ορίζεται ότι «1. Η σύσταση κλάδων και θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η κατανομή αυτών κατά ειδικότητες, η αύξηση των υφιστάμενων θέσεων και η μείωση αυτών, καθώς και η μεταφορά θέσεων από κλάδο σε κλάδο της ίδιας βαθμίδας εκπαίδευσης ή από την πρωτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αντίστροφα, γίνονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως». Επίσης, στο άρθρο 13 παρ. 2 του ν. 3149/2003 (Α΄ 141) ορίζεται ότι «Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μπορεί κλάδοι εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να κατανέμονται σε ειδικότερους κλάδους, να συγχωνεύονται ή να ιδρύονται νέοι κλάδοι αυτών, ανάλογα με τα μεταβαλλόμενα γνωστικά αντικείμενα ή τη μετονομασία ή την ίδρυση νέων τμημάτων των Πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι. και να καθορίζονται τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού σε κάθε κλάδο».

10. Επειδή, με το άρθρο 29 παρ. 1 του ν. 4521/2018 (Α΄ 38) ορίσθηκαν οι νέοι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικού προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι προέρχονται από την ενοποίηση των υφιστάμενων μέχρι τη δημοσίευση του νόμου αυτού κλάδων. Μεταξύ άλλων, ορίσθηκε νέος κλάδος ΠΕ 80 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, προερχόμενος από την ενοποίηση των κλάδων: ΠΕ09 ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ, ΠΕ18.02 ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΠΕ18.03 ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΠΕ18.35 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΠΕ18.40 ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ (MARKETING), ΠΕ15 ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ. Ορίσθηκε δε, στην παρ. 5 του ως άνω άρθρου 29, ότι «Τα προσόντα διορισμού των εκπαιδευτικών στους κλάδους και τις ειδικότητες που ενοποιούνται, παραμένουν ως έχουν στους κλάδους από τους οποίους προέρχονται οι ενοποιημένοι κλάδοι και στις ειδικότητες από τις οποίες προέρχονται οι ενοποιημένες ειδικότητες».

11. Επειδή, με τις προεκτεθείσες διατάξεις των άρθρων 14 παρ. 3 του ν. 1566/1985 και 13 παρ. 2 του ν. 3149/2003 παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση, σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος, για τον καθορισμό, με προεδρικά διατάγματα, των τυπικών προσόντων διορισμού σε κάθε κλάδο του εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (βλ. ΠΕ 1/2018, 163, 180/2017, 137, 148/2016). Εξάλλου, όπως συνάγεται και από την εισηγητική έκθεση της εξουσιοδοτικής διάταξης της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του ν. 3149/2003, ο νομοθέτης απέβλεψε με τη διάταξη αυτή να παρασχεθεί η δυνατότητα καθορισμού, με τα εκδιδόμενα βάσει αυτής προεδρικά διατάγματα, τυπικών προσόντων διορισμού όχι μόνο για τους κλάδους που συνιστώνται ή συγχωνεύονται σύμφωνα με την ίδια εξουσιοδότηση, αλλά και για τους υφιστάμενους κλάδους προσωπικού της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για τους οποίους τα σχετικά προσόντα καθορίσθηκαν αρχικά με την παράγραφο 8 του άρθρου 14 του ν. 1566/ 1985, προκειμένου τα προσόντα αυτά να εναρμονίζονται προς τις εξελίξεις που επέρχονται στις οργανωτικές ρυθμίσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, κυρίως με την ίδρυση νέων αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων, τη μεταβολή της ονομασίας των υφισταμένων και γενικότερα της ορολογίας που σχετίζεται με την ονομασία τους και το περιεχόμενο των σπουδών (βλ. ΠΕ 241/2013, 70/2012, 146/2009).

12. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, με την προσβαλλόμενη προκήρυξη, η οποία εκδόθηκε, μεταξύ άλλων, κατ’ επίκληση των διατάξεων των νόμων 4589/2019 και 3699/2008, ορίσθηκαν τα εξής: «Το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού […] καλεί τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71 και τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κλάδων ΠΕ01, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11, ΠΕ33, ΠΕ34, ΠΕ40, ΠΕ41, ΠΕ60, ΠΕ70, ΠΕ78, ΠΕ79.01, ΠΕ80, ΠΕ81, ΠΕ82, ΠΕ83, ΠΕ84, ΠΕ85, ΠΕ86, ΠΕ87, ΠΕ88, ΠΕ89, ΠΕ90 και ΠΕ91 με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, να υποβάλουν, εφόσον κατέχουν τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα, «ΑΙΤΗΣΗ – ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ» (ηλεκτρονική) για τη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), καθώς και για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης[…] ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ Οι υποψήφιοι οι οποίοι κατέχουν τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα, όπως αυτά αναγράφονται στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ (ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ) και στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α΄ (ΓΕΝΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ/ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ) της παρούσας, πρέπει: Ι. Να συμπληρώσουν και να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στο ΑΣΕΠ, αποκλειστικά μέσω του διαδικτυακού του τόπου […] ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ Τα ειδικά τυπικά προσόντα ένταξης και διορισμού, κατά κλάδο και ειδικότητα, ανά πίνακα κατάταξης (αξιολογικός πίνακας Β΄ και επικουρικός εκπαιδευτικών ΕΑΕ), αποτυπώνονται ως ακολούθως: […] ΠΕ80 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ Πτυχίο Δημόσιας Διοίκησης με Κατεύθυνση «Δημόσια Οικονομική» του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, οι οποίοι εισήχθησαν για πρώτη φορά από το ακαδημαϊκό έτος 1997-1998 και εφεξής ή Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου ή Οικονομικών Επιστημών ή Οικονομικής Επιστήμης ή Διεθνών και Ευρωπαϊκών – Οικονομικών Σπουδών ή Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης ή Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ή Διοίκησης Επιχειρήσεων ή Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής ή Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής ή Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης (πρώην Αστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, μετονομασία με το π.δ. 162/1998 άρθρο 1) ή Επιχειρησιακής Έρευνας και Μάρκετινγκ (μετονομάστηκε σε Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας με το ν. 3027/2002, άρθρο 3 παρ. 1δ. αα.) ή Ναυτιλιακών Σπουδών ή Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών ή Στατιστικής ή Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης ή Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών ή Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ή Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας (πρώην Τεχνολογίας και Συστημάτων Παραγωγής, μετονομασία με το π.δ. 113/2002) Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με κατεύθυνση στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Οικονομικές Σπουδές (πρώην Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών και Πολιτικών Σπουδών με κατεύθυνση στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Οικονομικές Σπουδές, μετονομασία με το π.δ. 60/2008) ή Στατιστικής και Αναλογιστικών- Χρηματοοικονομικών Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (πρώην Στατιστικής και Αναλογιστικής Επιστήμης, μετονομασία με το π.δ. 24/2005 άρθρο 1) ή Περιφερειακής Οικονομικής Ανάπτυξης του καταργηθέντος Παν/μίου Στερεάς Ελλάδος, Δημόσιας Διοίκησης και Διοίκησης Επιχειρήσεων (όλες οι κατευθύνσεις) ή πτυχίο Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Κύπρου ή Διοίκηση Επιχειρήσεων και Τουρισμού της Σχολής Επιστημών της Διοίκησης του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου ή Διοίκηση Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, οι οποίοι εισήχθησαν από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εντεύθεν και παρακολούθησαν τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών ή Μάρκετινγκ και Διοίκησης Λειτουργιών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ή Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών του Ε.Α.Π. ή πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ ή Γραμματέων, Στελεχών Διοίκησης, Στελεχών Εμπορίου και Βιομηχανικών Επιχειρήσεων ΚΑΤΕΕ ή Στελεχών Διοίκησης ΚΑΤΕΕ ή Διοίκησης Συστημάτων Εφοδιασμού των ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας ή Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας των ΤΕΙ Αθήνας και Πελοποννήσου, Λογιστικής ΤΕΙ ή Χρηματοοικονομικής και Ασφαλιστικής ΤΕΙ ή Χρηματοοικονομικών Εφαρμογών ΤΕΙ ή Χρηματοοικονομικής και Ελεγκτικής ή Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής ΤΕΙ ή Στελεχών Λογιστηρίου, Στελεχών Εμπορίου και Βιομηχ. Επιχειρήσεων (κατευθ. Λογιστηρίου) ΚΑΤΕΕ ή Τουριστικών Επιχειρήσεων ή Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας ΤΕΙ ή Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων, Σχολής Στελεχών Επιχειρήσεων (τμήμα Στελεχών Τουριστικών Επιχειρήσεων) ΚΑΤΕΕ ή Ανώτερης Σχολής Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.Ρ. ή Α.Σ.Τ.Ε.Κ.) πτυχία μέχρι 10.2.2003, Εμπορίας και Διαφήμισης (ΜARKETING) ΤΕΙ ή Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων του ΤΕΙ Θεσσαλίας (πρ. ΤΕΙ Λάρισας) ή Διοίκησης Κοινωνικών- Συνεταιριστικών επιχειρήσεων και Οργανώσεων της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του πρώην ΤΕΙ Μεσολογγίου (νυν ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας) ή Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του πρώην ΤΕΙ Καλαμάτας (νυν ΤΕΙ Πελοποννήσου) ή Διεθνούς Εμπορίου της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (με έδρα την Καστοριά) ή Στελεχών Επιχειρήσεων (Κατεύθυνση Εμπορίας και Διαφήμισης Προϊόντων) ΚΑΤΕΕ της ημεδαπής ή ισότιμα πτυχία αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής. Πτυχίο Οικιακής Οικονομίας ή Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας Πανεπιστημίων της ημεδαπής ή πτυχίο της πρώην Ανώτατης Σχολής Οικιακής Οικονομίας ή ισότιμα πτυχία αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής […] ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ Κάθε υποψήφιος, εφόσον κατέχει τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα διορισμού/συμμετοχής, κατατάσσεται κατά κλάδο ή ειδικότητα σε πίνακες κατάταξης (αξιολογικός πίνακας Β΄και επικουρικός εκπαιδευτικών ΕΑΕ) κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των παρακάτω κριτηρίων (άρθρο 58 σε συνδυασμό με την περ. β΄ της παρ 4 του άρθρου 61 του ν. 4589/2019, όπως ισχύει) […] ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ – ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ Ο κάθε υποψήφιος, εφόσον κατέχει τα γενικά και ειδικά προσόντα συμμετοχής και διορισμού βαθμολογείται με βάση τη μοριοδότηση των κριτηρίων που προβλέπονται στο άρθρο 58 του ν. 4589/2019, ως ισχύει. Το Α.Σ.Ε.Π. καταρτίζει, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην οικεία προκήρυξη, τους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης και απορριπτέων, οι οποίοι αναρτώνται στις ιστοσελίδες του Α.Σ.Ε.Π. και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. […] Κατά των ανωτέρω προσωρινών πινάκων επιτρέπεται η άσκηση ενστάσεως, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών, που αρχίζει από την επομένη της, κατά τα ανωτέρω, καταχώρισής τους στον διαδικτυακό τόπο του ΑΣΕΠ […] Ύστερα από τον έλεγχο των ενστάσεων, καταρτίζονται από το Α.Σ.Ε.Π. οι τελικοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης (Β και επικουρικός), οι οποίοι δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με την περ. ιε΄ της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 3469/2006 (Α΄ 131) […]».

13. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση με τον προσβαλλόμενο όρο της προκήρυξης ορίσθηκε, κατ’ ουσίαν, ως τυπικό προσόν διορισμού εκπαιδευτικών στον κλάδο ΠΕ80 Οικονομίας, μεταξύ άλλων, το πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών μόνον για όσους αποφοίτους εισήχθησαν από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εφεξής (δηλαδή, κατά τα εκτεθέντα στη σκέψη 4, στο τότε Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το οποίο, αφού μετονομάσθηκε σε Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων, εντάχθηκε αρχικά, το έτος 2009, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας, τελικώς δε, το έτος 2013, στη Σχολή Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών) και παρακολούθησαν τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών. Με τον τρόπο, όμως, αυτόν, το εν λόγω τυπικό προσόν θεσπίσθηκε μη νομίμως με την επίδικη προκήρυξη του Προέδρου του ΑΣΕΠ, χωρίς να υπάρχει η προς τούτο απαιτούμενη νομοθετική εξουσιοδότηση, ενώ, κατά τα ήδη εκτεθέντα, με τις διατάξεις των άρθρων 14 παρ. 3 του ν. 1566/1985 και 13 παρ. 2 του ν. 3149/2003 παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με προεδρικό διάταγμα των τυπικών προσόντων διορισμού σε κάθε κλάδο του εκπαιδευτικού προσωπικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ως εν προκειμένω του προσόντος της κατοχής ορισμένου πτυχίου (βλ. ΠΕ 137, 148/2016 για τα π.δ. 149 και 151/2017 -Α΄ 193- περί εντάξεως στον κλάδο ΠΕ09 Οικονομολόγων-ήδη ΠΕ80 Οικονομίας-, αντιστοίχως, των αποφοίτων του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και των αποφοίτων του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου, οι οποίοι εισήχθησαν για πρώτη φορά από το ακαδημαϊκό έτος 1997-1998 και εφεξής, με κατεύθυνση «Δημόσιας Οικονομικής»). Ως εκ τούτου, δεν ασκεί νομική επιρροή το γεγονός ότι, σύμφωνα με το από 19.4.2023 έγγραφο απόψεων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ο προσβαλλόμενος όρος της προκήρυξης έχει τεθεί «κατ’ αντιγραφή της εισήγησης του Ι.Ε.Π. [Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής]», το οποίο γνωμοδότησε κατ’ επανάληψη ότι μόνον οι απόφοιτοι του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, οι οποίοι εισήχθησαν από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εφεξής και παρακολούθησαν τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών, έχουν επαρκές γνωστικό υπόβαθρο, ώστε να μπορούν να διδάξουν τα μαθήματα που διδάσκονται από εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ80 Οικονομίας (πρώην ΠΕ09 Οικονομολόγων), και ότι όσοι παρακολούθησαν το πρόγραμμα σπουδών προ του ακαδημαϊκού έτους 2004-2005 δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, δεδομένου ότι το εν λόγω πρόγραμμα είχε διαφορετικό προσανατολισμό από εκείνο ενός Τμήματος ΑΕΙ Διοίκησης και Οικονομίας (βλ. τις 46/9.11.2017, 8/15.2.2018 και 55/26.11.2020 γνωμοδοτήσεις του Ι.Ε.Π.). Οι ως άνω, άλλωστε, γνωμοδοτήσεις παρασχέθηκαν από το Ι.Ε.Π. προς το Υπουργείο Παιδείας, δεδομένου ότι ο Υπουργός του είναι αρμόδιος να προτείνει με τους άλλους οριζόμενους Υπουργούς την έκδοση προεδρικού διατάγματος, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 3 του ν. 1566/1985 και το άρθρο 13 παρ. 2 του ν. 3149/2003, για την ένταξη των αποφοίτων του ανωτέρω Τμήματος στον επίδικο κλάδο (Βλ. το 12686/Ε2/ 25.1.2018 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με το οποίο ζητήθηκε από το Ι.Ε.Π. να γνωμοδοτήσει σχετικά με την επάρκεια του γνωστικού υπόβαθρου των αποφοίτων του ως άνω Τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών, προκειμένου «να προωθηθεί σχέδιο προεδρικού διατάγματος ένταξης στον οικείο κλάδο των αποφοίτων του συγκεκριμένου Τμήματος»).

14. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, ο προσβαλλόμενος όρος της προκήρυξης, με τον οποίο προβλέπεται ως ειδικό τυπικό προσόν ένταξης και διορισμού στον κλάδο ΠΕ80 Οικονομίας, η κατοχή πτυχίου Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών, εφόσον η εισαγωγή στο εν λόγω Πανεπιστήμιο έγινε από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005 και εφεξής, αποκλείοντας όσους εισήχθησαν προηγουμένως, θεσπίσθηκε χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση. Για τον λόγο αυτόν, που προβάλλεται,  πρέπει να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη προκήρυξη κατά το προαναφερθέν επίδικο μέρος της, ως εκ τούτου, δε, είναι αλυσιτελής η εξέταση των υπολοίπων προβαλλόμενων λόγων.

15. Επειδή, λαμβανομένου υπόψη του ζητήματος που επελύθη ανωτέρω, ήτοι του κύρους κανόνα δικαίου που τέθηκε με την προκήρυξη και όχι βάσει της σχετικής νομοθετικής εξουσιοδότησης με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση, μεταξύ άλλων, του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η προφορική δήλωση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων στο ακροατήριο, όπως αναπτύσσεται στο κατατεθέν στις 3.5.2023 υπόμνημά της, λογίζεται ως παρέμβαση κατά του κύρους του προσβαλλόμενου όρου της προκήρυξης, κατ’ ανάλογη εν μέρει εφαρμογή του τελευταίου εδαφίου της περ. β´ της παρ. 2 του άρθρου 21 του π.δ. 18/1989 (πρβλ. ΣτΕ 192,193/2022 Ολ., 1547/2022, 1866/2020 επτ.). Μετά, δε, την αποδοχή της κρινόμενης αιτήσεως, η ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνει δεκτή.

Δ ι ά τ α ύ τ α

Καταργεί τη δίκη ως προς την τέταρτη και δέκατη από τους αιτούντες.

Δέχεται την αίτηση ως προς τους λοιπούς αιτούντες.

Ακυρώνει την 3ΕΑ/15.4.2022 προκήρυξη του Προέδρου του ΑΣΕΠ, κατά το επίδικο μέρος της, κατά το αιτιολογικό.

Δέχεται την παρέμβαση.

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.

Επιβάλλει στο Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη των αιτούντων, ως προς τους οποίους γίνεται δεκτή η κρινόμενη αίτηση, η οποία ανέρχεται στο ποσό των εννιακοσίων είκοσι (920) ευρώ.

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 4 Μαΐου 2023 και στις 14 Φεβρουαρίου 2024

Ο Προεδρεύων ΣύμβουλοςΗ Γραμματέας του Γ΄ Τμήματος

Δημήτριος ΜακρήςΚωνσταντίνα Γκιώκα

και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 29ης Φεβρουαρίου 2024.

Ο Προεδρεύων ΣύμβουλοςΟ Γραμματέας

Δημήτριος ΜακρήςΑντώνιος Γεωργακόπουλος

Η Λ Ι Α Σ Δ. Κ Ο Λ Λ Υ Ρ Η Σ
Δ Ι Κ Η Γ Ο Ρ Ο Σ παρ’ Αρείω Πάγω και ΣτΕ
Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου Παν/ου Χαϊδελβέργης
LL.M. Heidelberg Συνταγματικού Δικαίου
MΔΕ Νομικής Αθηνών Διοικητικού Δικαίου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ 32 – ΑΘΗΝΑ
Τηλ.: +302103608504, +302103643637 – Fax: +302103608509
Web: koliris.gr – AM ΔΣΑ 25296