Με την κρινόμενη απόφαση που χειρίστηκε το γραφείο μας αναγνωρίστηκε ότι έσφαλε η αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που εκ παραδρομής δεν καταχώρισε ορθά τον συναφή με την ΕΑΕ μεταπτυχιακό τίτλο της αιτούσας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, οπότε αυτή θα είχε εξαρχής περιληφθεί στους προσωρινούς πίνακες κατάταξης και θα είχε προσληφθεί ως αναπληρώτρια με αποτέλεσμα να προσμετρηθεί η σχολική χρονιά ως πλασματική προϋπηρεσία για την κατάταξή της σε μεταγενέστερη διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών.

ΤΟ

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΚΥΡΩΤΙΚΟΣ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

ΤΜΗΜΑ Η΄

Σ υ ν ε δ ρ ί α σ ε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 15 Νοεμβρίου 2023, με την εξής σύνθεση: Δήμητρα Αλεβιζοπούλου, Πρόεδρος Εφετών Δ.Δ., Βασιλική-Άλκηστη Καλλίτση και Όλγα Μπαϊζάνη, Εφέτες Δ.Δ., Γραμματέας η Ευγενία Κωστόγιαννη, δικαστική υπάλληλος,

για να δικάσει την αίτηση ακυρώσεως με αριθμό κατάθεσης ΑΚ 2008/11.11.2022,

της ………………….., κατοίκου ……………….. η οποία παραστάθηκε με το δικηγόρο Ηλία Κολλύρη,

κατά 1) του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και ήδη Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, για τον οποίο παραστάθηκε η Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Αφροδίτη Καρούκη και 2) του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (A.Σ.E.Π.), που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Πουλίου αρ. 6) και παραστάθηκε με δήλωση, κατ’ άρθρο 33 (παρ.6) του π.δ/τος 18/1989 (ΦΕΚ Α’ 8), όπως ισχύει, της Παρέδρου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Μυρτώς Γερμάνη.

Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της έκθεσης της εισηγήτριας, Όλγας Μπαϊζάνη.

Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο της αιτούσας, που υποστήριξε προφορικώς το ιδιαίτερο έννομο συμφέρον της αιτούσας για συνέχιση της δίκης και ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση, καθώς και την εκπρόσωπο της καθ’ης Υπουργού, η οποία ζήτησε την απόρριψή της.

Μετά τη συνεδρίαση, το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη κ α ι

Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α

Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο Ν ό μ ο

1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης ακύρωσης έχει καταβληθεί παράβολο 150 ευρώ (σχ. το ηλεκτρονικό παράβολο με κωδικό πληρωμής 544831798953 0510 0095).

2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, η αιτούσα, υποψήφια στη διαδικασία κατάταξης, με σειρά προτεραιότητας, εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, του κλάδου ΠΕ02, σύμφωνα με την 3ΕΑ/2022 προκήρυξη του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), επιδιώκει την ακύρωση α) των από 4.8.2022 προσωρινών αξιολογικών πινάκων κατάταξης υποψηφίων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Β΄ και επικουρικού), κατά το μέρος που παραλείπεται, καθώς και του προσωρινού πίνακα απορριπτέων, κατά το μέρος που την αφορά, β) της 105673/Ε1/1-9-2022 απόφασης της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία, κατά παράλειψη της ίδιας, αποφασίστηκε η πρόσληψη 806 εκπαιδευτικών, μεταξύ άλλων και του ως άνω κλάδου, ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στο πλαίσιο του έργου «Υποστήριξη ενιαίας συστηματικής φοίτησης και συμπερίληψης στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΣΜΑΕ + ΤΕ), σχολικό έτος 2022-2023» και γ) κάθε άλλης όμοιου περιεχομένου απόφασης πρόσληψης προσωρινών αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2022-2023.

3. Επειδή, περαιτέρω, ως συμπροσβαλλόμενη πρέπει να θεωρηθεί η εκδοθείσα μετά την άσκηση της κρινόμενης αίτησης, 20095/Ε1/22.2.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ίδιου Υπουργείου, που προσκομίζεται από την αιτούσα, με την οποία προσλήφθηκαν, κατά παράλειψη της αιτούσας, 127 εκπαιδευτικοί, κλάδων ΠΕ02, 03 και 04 στη Β/θμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ως προσωρινοί αναπληρωτές με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για το διδακτικό έτος 2022-2023.

4. Επειδή, στο άρθρο 32 (παρ. 2) του π.δ/τος 18/1989 (ΦΕΚ Α΄ 8), που εφαρμόζεται αναλόγως και στις αιτήσεις ακυρώσεως ενώπιον των διοικητικών εφετείων, κατ’ άρθρο 4 (παρ.1) του ν. 702/1977 (ΦΕΚ Α΄ 268), ορίζεται ότι: «Καταργείται ομοίως η δίκη αν μετά την άσκηση της αίτησης ακυρώσεως και έως την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης η προσβαλλόμενη πράξη έπαυσε για οποιοδήποτε λόγο να ισχύει, εκτός αν ο αιτών επικαλείται ιδιαίτερο έννομο συμφέρον που δικαιολογεί τη συνέχιση της δίκης. …». Κατά την έννοια της διάταξης αυτής, η δίκη καταργείται αν, μετά την άσκηση της αίτησης ακύρωσης και πριν από την πρώτη συζήτησή της, έπαυσε να ισχύει η προσβαλλόμενη πράξη, διότι αντικαταστάθηκε, τροποποιήθηκε ή έληξε η χρονική ισχύς της ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο. Η δίκη όμως συνεχίζεται, αν ο αιτών επικαλείται και αποδεικνύει ιδιαίτερο έννομο συμφέρον που επιβάλλει να συνεχισθεί η δίκη για να αρθούν δυσμενείς συνέπειες, οι οποίες ενδεχομένως δημιουργήθηκαν κατά τον χρόνο ισχύος της προσβαλλόμενης πράξης και οι οποίες διατηρούνται και στο μέλλον, μη δυνάμενες να αρθούν παρά μόνο με την ακύρωσή της (ΣτΕ 1294/2023,1396,790/2022,1904/2021 κ.ά.).

5. Επειδή, στις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ του ν.4589/2019 (Α΄ 13), όπως ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, ορίζονται τα εξής: Στο άρθρο 53 ότι: «Οι κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ….., καθώς και οι λειτουργικές ανάγκες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καλύπτονται με επιλογή προσωπικού που διενεργείται από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) βάσει προτεραιότητας, σύμφωνα με τα επόμενα άρθρα», στο άρθρο 54 παρ.1 ότι «Το Α.Σ.Ε.Π. προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο (2) σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, των υποψηφίων για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης…., καθώς και για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης…..», στο άρθρο 56 ότι: «1. Οι υποψήφιοι για διορισμό ή πρόσληψη κατατάσσονται κατά κλάδο και ειδικότητα… στους ακόλουθους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης, οι οποίοι ισχύουν έως τη λήξη του δεύτερου σχολικού έτους που έπεται της λήξης του σχολικού έτους κατά το οποίο έλαβε χώρα η δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως: α) Πίνακας Α`(Εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης). β) Πίνακας Β` (Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης – Ε.Α.Ε.). γ) Πίνακας Γ` (Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π.).….. 2…. 3. Κατά τη διάρκεια ισχύος τους, οι αξιολογικοί πίνακες κατάταξης δεν τροφοδοτούνται με νέα στοιχεία», στο άρθρο 57 (Κριτήρια αξιολογικού πίνακα εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης) ότι : «Ο αξιολογικός πίνακας Α` καταρτίζεται με βάση τα ακόλουθα προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των κριτηρίων αυτών, ως εξής: α) Ακαδημαϊκά Προσόντα:…. β) Εκπαιδευτική προϋπηρεσία ανά κλάδο: εκατόν είκοσι (120) μονάδες κατ` ανώτατο όριο, οι οποίες αναλύονται ως εξής: αα) μία (1) μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας έως κατ` ανώτατο όριο εκατόν είκοσι (120) μήνες, ββ) δύο (2) μονάδες ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας σε δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως καθορίζονται στην περ. Β` της υπ` αρ. 133529/ΓΔ4/7.8.2018 απόφασης του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Β` 3941), καθώς και σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης έως κατ` ανώτατο όριο εξήντα (60) μήνες. γ) Κοινωνικά κριτήρια…», στο άρθρο 58 ότι: «1. Ο αξιολογικός πίνακας Β` καταρτίζεται με βάση τα ακόλουθα προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια, κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των κριτηρίων αυτών, ως εξής: α) Ακαδημαϊκά Προσόντα: εκατόν είκοσι (120) μονάδες κατ` ανώτατο όριο, οι οποίες αναλύονται για τους κλάδους της ΠΕ κατηγορίας ως εξής. αα) Διδακτορικό δίπλωμα: σαράντα (40) μονάδες. ββ) Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους ή ειδικά για τους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71, πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής ή Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής με κατεύθυνση την εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή ειδικές ανάγκες: είκοσι (20) μονάδες. Σε περίπτωση κατοχής περισσότερων του ενός τίτλων σπουδών του προηγούμενου εδαφίου, ο υποψήφιος λαμβάνει είκοσι οκτώ (28) μονάδες για το σύνολο των τίτλων αυτών… β) Εκπαιδευτική προϋπηρεσία, η οποία μοριοδοτείται σύμφωνα με όσα προβλέπονται για τους εκπαιδευτικούς Γενικής Εκπαίδευσης.γ) Κοινωνικά κριτήρια …..», στο άρθρο 61 ότι: «1. Το Α.Σ.Ε.Π. καταρτίζει κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην οικεία προκήρυξη τους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Α`, Β` και Γ ` (Γ1` και Γ2`), καθώς και τον προσωρινό επικουρικό αξιολογικό πίνακα της παραγράφου 4 του άρθρου 58, οι οποίοι αναρτώνται στις ιστοσελίδες του Α.Σ.Ε.Π. και του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. ….3.Ύστερα από τον έλεγχο των ενστάσεων, καταρτίζονται από το Α.Σ.Ε.Π. οι τελικοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης….., οι οποίοι δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως….4. Για την κατάταξη των υποψηφίων στους αξιολογικούς πίνακες, σύμφωνα με τα κριτήρια των προηγούμενων άρθρων:… στ) Για τον υπολογισμό των μονάδων εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας λαμβάνεται υπόψη η συνολική διάρκεια της πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας προσωρινού αναπληρωτή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 34 του άρθρου 6 του ν. 3027/2002 (Α` 152), της παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 3762/2009 (Α` 75) και της παρ. 4 του άρθρου 23, σε συνδυασμό με την παρ. 2 του άρθρου 6 και την παρ. 1.β του άρθρου 17 του ν. 3699/2008, που έχει πραγματοποιηθεί στον κλάδο για τον οποίο τίθεται η υποψηφιότητα ανεξάρτητα από την εκπαιδευτική δομή, στην οποία πραγματοποιήθηκε….», στο άρθρο 62 ότι: «1. Οι υποψήφιοι που εντάσσονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες…. μπορεί να διορίζονται κατά τη διάρκεια της ισχύος τους, ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, σε κενές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης… 2…. 3. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ο αριθμός, κατά κλάδο και ειδικότητα ή ειδίκευση, καθώς και περιοχή διορισμού, των θέσεων που πρόκειται να καλυφθούν και καλούνται οι υποψήφιοι που είναι εγγεγραμμένοι στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες να υποβάλουν δήλωση προτίμησης για μόνιμο διορισμό σε συγκεκριμένες περιοχές διορισμού, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία που ορίζεται στην ίδια απόφαση….. 4. Ο διορισμός των εκπαιδευτικών…. διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, βάσει της σειράς κατάταξής τους στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, καθώς και των δηλωθεισών προτιμήσεων….» και στο άρθρο 63 ότι: «1.Οι υποψήφιοι που εντάσσονται στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες…. μπορεί να προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, διάρκειας έως ενός (1) διδακτικού έτους, προκειμένου να καλυφθούν λειτουργικές ανάγκες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από σχολικές μονάδες εκπαιδευτικοί ή μέλη Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. ή δημιουργηθούν έκτακτα λειτουργικά κενά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους….2. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καλούνται κατ` έτος οι υποψήφιοι που είναι εγγεγραμμένοι στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες να υποβάλουν δήλωση προτίμησης για πρόσληψη ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι σε συγκεκριμένες περιοχές διορισμού, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία που ορίζεται στην ίδια απόφαση. Η ανωτέρω δήλωση προτίμησης υποβάλλεται άπαξ κατ` έτος και είναι αμετάκλητη.3. Η πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών ή μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. διενεργείται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τη σειρά των κλάδων ή ειδικοτήτων που αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4521/2018, βάσει της σειράς κατάταξης των υποψηφίων στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες, καθώς και των δηλωθεισών προτιμήσεων…..4. Υποψήφιος εκπαιδευτικός ή μέλος Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. που προσλαμβάνεται ως αναπληρωτής, παραμένει εγγεγραμμένος στους οικείους τελικούς αξιολογικούς πίνακες και δύναται να διοριστεί καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος των πινάκων…6. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις εκτάκτων και επειγόντων λόγων δημοσίου συμφέροντος μπορούν να προσλαμβάνονται προς κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της εκπαίδευσης ως προσωρινοί αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι υποψήφιοι που είναι ενταγμένοι στους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες, σύμφωνα με τη διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων, και μέχρι την έκδοση των τελικών πινάκων. Με την έκδοση των τελικών αξιολογικών πινάκων, οι συμβάσεις των ήδη προσληφθέντων που δεν δικαιούνταν την πρόσληψη λήγουν αυτοδικαίως, χωρίς την καταβολή οποιασδήποτε αποζημίωσης για την αιτία αυτή….8. Η υπηρεσία που προσφέρθηκε με την ιδιότητα του αναπληρωτή ή του ωρομισθίου λογίζεται ως πραγματική δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία και λαμβάνεται υπόψη μετά τον μόνιμο διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση για κάθε συνέπεια».

6. Επειδή, ο νομοθέτης, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, εισήγαγε με τις προεκτεθείσες διατάξεις του κεφαλαίου Ε΄ του ν. 4589/2019 πάγιο σύστημα για την εφεξής επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού (μονίμων, αναπληρωτών και ωρομισθίων) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κατόπιν συμμετοχής των υποψηφίων σε προκήρυξη που εκδίδεται ανά διετία και κατάταξής τους σε αξιολογικούς πίνακες βάσει σειράς προτεραιότητας, η οποία καθορίζεται ανάλογα με τη βαθμολογία τους σε προκαθορισμένα, μοριοδοτούμενα κριτήρια [ακαδημαϊκά προσόντα, εκπαιδευτική προϋπηρεσία, κοινωνικά κριτήρια (αριθμός τέκνων, αναπηρία)]. Από τους αξιολογικούς αυτούς πίνακες και κατά τη διάρκεια της ισχύος τους διενεργούνται οι διορισμοί των μονίμων εκπαιδευτικών και οι προσλήψεις των αναπληρωτών και ωρομισθίων, ανάλογα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως προσδιορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Οικονομικών. Οι δε υποψήφιοι που, βάσει της συνολικής βαθμολογίας τους, δεν θα καταταγούν σε θέσεις που θα τους επέτρεπαν, εντός του χρόνου διάρκειας των αξιολογικών πινάκων προτεραιότητας, να διορισθούν σε θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών, διατηρούν, πάντως, σύμφωνα με το άρθρο 63 του ν. 4589/2019, δυνατότητα πρόσληψής τους ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι, και, ως εκ τούτου, δύνανται να αποκτήσουν και να χρησιμοποιήσουν σε μελλοντικές προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων μονίμων εκπαιδευτικών την προϋπηρεσία αυτή, η οποία, ιδίως σε δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης, υπολογίζεται σε δύο μονάδες, αντί μιας, ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας έως κατ’ ανώτατο όριο 60 μήνες (βλ. αρ. 42 του ν. 4962/2020, Α΄ 111/12.6.2020, με το οποίο αντικαταστάθηκε η περ. β΄ του άρθρου 57 του ν. 4589/2019, η ισχύς του οποίου, σύμφωνα με το άρθρο 138 του ν. 4962/2020 αρχίζει από το σχολικό έτος 2020-2021) (ΣτΕ 1866/2020, σκ.17).

7. Επειδή, με την 3ΕΑ/2022 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ Προκηρύξεων ΑΣΕΠ 20/18-4-2022), κλήθηκαν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διαφόρων κλάδων, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, να υποβάλουν, εφόσον κατέχουν τα γενικά και απαιτούμενα προσόντα, «ΑΙΤΗΣΗ – ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ» (ηλεκτρονική) για τη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.), καθώς και για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών αυτής. Στο Κεφάλαιο Β΄ αυτής, καθορίζονται, μεταξύ άλλων, οι τίτλοι σπουδών, που, διαζευκτικά, απαιτείται να διαθέτουν οι υποψήφιοι για την ένταξή τους στον αξιολογικό πίνακα Β ́ (Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπ/σης), στους οποίους περιλαμβάνεται και ο «Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στην Ε.Α.Ε. ή στη Σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής (ΚΩΔ: 002)». Εξάλλου, στο Κεφάλαιο Δ΄ της ίδιας προκήρυξης προβλέπεται ότι: «Τα απαραίτητα, κατά περίπτωση, δικαιολογητικά με τα οποία αποδεικνύονται τα προσόντα και τα κριτήρια που επικαλούνται οι υποψήφιοι με την αίτηση συμμετοχής τους … για τον διορισμό τους ως μονίμων ή/και την πρόσληψή τους ως προσωρινών αναπληρωτών ή ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, υποβάλλονται ηλεκτρονικά στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, εντός ορισμένης προθεσμίας, κατόπιν πρόσκλησης της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων…Η διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών των υποψήφιων εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε., θα διενεργηθεί εξ ολοκλήρου με ηλεκτρονικό τρόπο, με απευθείας μεταφόρτωση των κατά περίπτωση δικαιολογητικών από τους υποψηφίους σε ειδικά προς τούτο διαμορφωμένη υποενότητα στον ηλεκτρονικό φάκελό τους στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) του Υ.ΠΑΙ.Θ. κατόπιν έκδοσης της ανωτέρω πρόσκλησης. ….Στο πλαίσιο της εν λόγω διαδικασίας, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που θα επιλεγούν από τους υποψηφίους, ελέγχουν τα δικαιολογητικά των υποψηφίων όπως αυτά ορίζονται στην οικεία προκήρυξη και εφόσον αυτά συνάδουν με τα ρητώς αναφερόμενα στην παρούσα προκήρυξη καταχωρίζουν τα αντίστοιχα στοιχεία στους ηλεκτρονικούς φακέλους των υποψήφιων εκπαιδευτικών που τηρούνται στο Ο.Π.ΣΥ.Δ.. Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ενημερώνει το Α.Σ.Ε.Π. για την ολοκλήρωση της καταχώρισης. Τα στοιχεία των ηλεκτρονικών αιτήσεων των υποψήφιων εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. θα διασταυρωθούν με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) με τα αντίστοιχα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στους ηλεκτρονικούς φακέλους των εκπαιδευτικών στο Ο.Π.Σ.Υ.Δ….Τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά υποβάλλονται ηλεκτρονικά, κατά τα ανωτέρω, ως ακολούθως (παρ. 11 ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ: ΤΙΤΛΟΙ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ): 1. …Ειδικότερα, για τους διδακτορικούς / μεταπτυχιακούς τίτλους που απαιτούνται για την εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. ή στη σχολική ψυχολογία: (i) Τίτλος σπουδών για τους κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων της παρ. 1 του άρθρου 1, της παρ. 1 του άρθρου 2 και των παρ. 1 και 2 του άρθρου 2Α της υπό στοιχεία 54929/Ζ1/8.4.2019 υπουργικής απόφασης. Εάν πρόκειται για τίτλους του εξωτερικού βεβαίωση ισοτιμίας του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με τους απονεμόμενους μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών από τα Πανεπιστήμια της ημεδαπής, η οποία χορηγείται από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.) [πρώην Διαπανεπιστημιακό Κέντρο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών της Αλλοδαπής (ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α.)] ή αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας συναφούς αντικειμένου με εκπαιδευτικό κλάδο, κατά τα ανωτέρω οριζόμενα. (ii) Για τη διαπίστωση της συνάφειας των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών της παρ. 2 του άρθρου 1 και της παρ. 2 του άρθρου 2 της ως άνω υπουργικής απόφασης με το αντικείμενο της Ε.Α.Ε. ή της Σχολικής Ψυχολογίας, αντίστοιχα, απαιτείται, επιπλέον, η υποβολή αποδεικτικού/βεβαίωσης του Ιδρύματος που παρέχει το Π.Μ.Σ. για την πραγματοποίηση υποχρεωτικής Πρακτικής Άσκησης στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, η οποία αντιστοιχεί σε τουλάχιστον 20 ECTS…». Τέλος, στο Παράρτημα Α’ (ΓΕΝΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ/ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ) της προκήρυξης αυτής ορίζεται ότι «Κρίσιμος χρόνος συνδρομής των γενικών και ειδικών προσόντων διορισμού, που θα ληφθούν υπόψη κατά τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων, είναι ο χρόνος λήξης της προθεσμίας υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων συμμετοχής. Οι υποψήφιοι θα πρέπει: 1…. 4.Να κατέχουν τα απαραίτητα προσόντα/κριτήρια (π.χ. πτυχίο, τίτλο ξένης γλώσσας), όπως και τα απαιτούμενα πιστοποιητικά αναγνώρισης και ισοτιμίας των πτυχίων τους, εφόσον τα τελευταία αποκτήθηκαν στην αλλοδαπή, μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής της ηλεκτρονικής αιτήσεως συμμετοχής.…». Ακόμη, με τις διατάξεις του άρθρου 1 της με αριθμό 37693/Ε1/08.03.2019 (Β’ 864) κοινής υπουργικής απόφασης με τίτλο “Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαδικασίας επιλογής εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.) σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ του ν. 4589/2019 (Α΄ 13)”, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 65 παρ.2 του ίδιου νόμου, όπως τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 33591/ΓΔ5/2022,φ Β 1507/30.03.2022, ορίζονται τα εξής: «Με πρόσκληση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται αμέσως μετά την έκδοση της προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π.… : α) καλούνται οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης … να υποβάλουν στις αρμόδιες κατά την παρ. 2 υπηρεσίες τα δικαιολογητικά, με τα οποία αποδεικνύονται τα προσόντα, κριτήρια ή ιδιότητες που επικαλούνται ενώπιον του Α.Σ.Ε.Π. με την αίτηση υποψηφιότητας για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας…2.Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των κλάδων … υποβάλλουν τα δικαιολογητικά υποχρεωτικά σε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των λοιπών κλάδων τα υποβάλλουν υποχρεωτικά σε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.….3. Τα δικαιολογητικά επισυνάπτονται σε ειδικά διαμορφωμένη έντυπη αίτηση, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (Α 75) … Στην αίτηση αυτή καταγράφονται αναλυτικά τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά, τα οποία εν συνεχεία κατατίθενται, με αποκλειστική ευθύνη του ίδιου του υποψηφίου, μαζί με την αίτηση, επί αποδείξει κατάθεσης/παραλαβής, σε Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την παρ. 2…. 4. Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης παραλαμβάνουν και ελέγχουν τις αιτήσεις με τα δικαιολογητικά των υποψηφίων, όπως αυτά ορίζονται στην οικεία προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π., και καταχωρίζουν τα αντίστοιχα στοιχεία στους ηλεκτρονικούς φακέλους των υποψήφιων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που τηρούνται στο Ο.Π.ΣΥ.Δ. Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ενημερώνει το Α.Σ.Ε.Π. για την ολοκλήρωση της καταχώρισης. 4Α. Η διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών των υποψήφιων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και των υποψήφιων μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π., δύναται να διενεργείται εξ ολοκλήρου με ηλεκτρονικό τρόπο, εφόσον ορίζεται σχετικώς από την οικεία Προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π., με απευθείας μεταφόρτωση των κατά περίπτωση δικαιολογητικών από τους υποψηφίους σε ειδικά προς τούτο διαμορφωμένη υποενότητα στον ηλεκτρονικό φάκελό τους στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) του Υ.ΠΑΙ.Θ. κατόπιν έκδοσης της πρόσκλησης της παρ. 1. Στο πλαίσιο της παρούσας διαδικασίας, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που θα επιλεγούν από τους υποψηφίους, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 2, ελέγχουν τα δικαιολογητικά και καταχωρίζουν τα αντίστοιχα στοιχεία στους ηλεκτρονικούς φακέλους των υποψήφιων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που τηρούνται στο Ο.Π.ΣΥ.Δ.. 5. Τα στοιχεία των ηλεκτρονικών αιτήσεων των υποψήφιων εκπαιδευτικών, μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που θα υποβληθούν στο Α.Σ.Ε.Π. θα διασταυρωθούν με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) με τα αντίστοιχα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στους ηλεκτρονικούς φακέλους των εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. στο Ο.Π.Σ.Υ.Δ. και όποτε κριθεί αναγκαίο από το ΑΣΕΠ, θα αποστέλλονται σε αυτό τα σχετικά δικαιολογητικά των υποψηφίων….».

8. Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα ακόλουθα: Η αιτούσα, ενδιαφερόμενη να συμμετάσχει στη διαδικασία κατάταξης, με σειρά προτεραιότητας, υποψηφίων εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, σύμφωνα με την 3ΕΑ/2022 προκήρυξη του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ ΑΣΕΠ 20/18.4.2022), υπέβαλε την 2125163/ 13.5.2022 αίτηση – υπεύθυνη δήλωσή της για τις θέσεις του κλάδου – ειδικότητας ΠΕ02 Φιλολόγων, στην οποία ανέγραψε ότι διαθέτει το με κωδικό 002 πρόσθετο προσόν, ήτοι «μεταπτυχιακό τίτλο στην Ε.Α.Ε. ή στη σχολική Ψυχολογία, με βασικές σπουδές σε ΑΕΙ της ημεδαπής ή με αναγνωρισμένο ως ισότιμο και αντίστοιχο πτυχίο της αλλοδαπής», ενώ στην ενότητα “Θέση-κλάδος” και συγκεκριμένα στο πεδίο “Aριθμός μεταπτυχιακών τίτλων διάρκειας 1 έτους”, συμπλήρωσε τον αριθμό “2”. Σύμφωνα με τα στοιχεία που απεικονίζονται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων διαπιστώνεται, ότι στην ενότητα Μεταπτυχιακά – Διδακτορικά» είναι καταχωρισμένοι οι μεταπτυχιακοί τίτλοι: α) «UNIVERSITY OF EAST LONDON / MASTER OF ARTS IN SRECIAL EDUCATIONAL NEEDS», με ημερομηνία κτήσης την 2η Μαρτίου 2017, χωρίς να έχει επιλεγεί η σχετική ένδειξη περί συνάφειας στην Ε.Α.Ε. και β) «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ / ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ / ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ», με ημερομηνία κτήσης την 20η Ιανουάριου 2020.Εξάλλου, η αιτούσα υπέβαλε στον ηλεκτρονικό φάκελό της στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.) Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, μεταξύ άλλων, α) το από 2.3.2017 Μεταπτυχιακό Δίπλωμα επιπέδου Μάστερ στις Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες που της απονεμήθηκε από το University of East London, β) την 190317/K4/3.12.2019 απόφαση του ΑΤΕΕΝ για την αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας του μεταπτυχιακού τίτλου της και γ) την 1656/16.5.2022 βεβαίωση του Μητροπολιτικού Κολλεγίου, σύμφωνα με την οποία η αιτούσα πραγματοποίησε 300 ώρες πρακτικής άσκησης, όπως ορίζει το αναλυτικό σχεδιάγραμμα του μαθήματος Πρακτικής Άσκησης στην Ειδική Αγωγή, το οποίο αντιστοιχεί σε 20 μονάδες ECTS. Όπως, όμως, συνομολογείται με την 51914/Ε1/9.5.2023 έκθεση των απόψεων του καθ’ου Υπουργού, ο ως άνω μεταπτυχιακός τίτλος εκ παραδρομής, δεν καταχωρίστηκε ορθά στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και, συγκεκριμένα, δεν επικυρώθηκε από την αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου το πεδίο που αφορούσε στη συνάφεια του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού τίτλου με την ΕΑΕ, με συνέπεια ο τίτλος αυτός να μη ληφθεί υπόψη από το ΑΣΕΠ για την κατάταξή της στον προσωρινό αξιολογικό πίνακα του κλάδου της. Ως εκ τούτου, κατά την έκδοση των προσωρινών αποτελεσμάτων η αιτούσα δεν περιλήφθηκε στους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης (Β΄ και επικουρικό) του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων αλλά στον πίνακα απορριπτέων, ως μη κατέχουσα το απαιτούμενο προσόν εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (κωδ. 001, 002, 003, 004, 006, 007, 008). Όπως δε συνομολογείται στην έκθεση των απόψεων του καθ’ ου Υπουργού, λόγω μη συμπερίληψής της στον προσωρινό αξιολογικό πίνακα του κλάδου της, δεν κατέστη δυνατό να υποβληθεί εκ μέρους της αίτηση υποψήφιας αναπληρώτριας για το σχολικό έτος 2022-2023, στο πλαίσιο της υπ’ αριθμ. 100750/Ε1/12.8.2022 (ΑΔΑ: ΨΝΡΣ46ΜΤΛΗ-ΕΛΥ) σχετικής Πρόσκλησης του ΥΠΑΙΘ προς τους εγγεγραμμένους στους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης της Προκήρυξης 3ΕΑ/2022, με αποτέλεσμα η αιτούσα να μην συμμετάσχει στην εν λόγω διαδικασία προσλήψεων αναπληρωτών. Κατά των πινάκων αυτών η αιτούσα άσκησε την 27844/11.8.2022 ένσταση, επικαλούμενη ότι «λανθασμένα έχει καταχωρηθεί στον ΟΠΣΥΔ η επιλογή “Τίποτα από τα παραπάνω” στη συνάφεια του μεταπτυχιακού μου με την ΕΑΕ, ενώ σύμφωνα με την προκήρυξη [σελ. 1368 του οικείου ΦΕΚ], το μεταπτυχιακό έχει συνάφεια με την ΕΑΕ. Αποτέλεσμα αυτού είναι να εμφανίζομαι στους απορριπτέους». Εν τω μεταξύ, με την 100750/Ε1/12.8.2022 πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είχαν κληθεί να δηλώσουν περιοχές προτίμησης για την πρόσληψή τους ως αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2022-2023, αφενός μεν οι εγγεγραμμένοι στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Α΄ υποψηφίων εκπαιδευτικών, μεταξύ των οποίων και του κλάδου ΠΕ02, των 1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019 προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π, αφετέρου δε οι εγγεγραμμένοι στους προσωρινούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης (Β΄ και επικουρικούς) υποψηφίων εκπαιδευτικών, μεταξύ των οποίων και του κλάδου ΠΕ02, των 3ΕΑ/2022, 4ΕΑ/2022 και 5ΕΑ/2022 προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π, ενώ, στη συνέχεια, με την προσβαλλόμενη 105673/Ε1/1.9.2022 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ίδιου Υπουργείου, προσλήφθηκαν, κατά παράλειψη της αιτούσας, 806 εκπαιδευτικοί, διαφόρων κλάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και του κλάδου ΠΕ02, ως προσωρινοί αναπληρωτές με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου «Υποστήριξη ενιαίας συστηματικής φοίτησης και συμπερίληψης στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΣΜΕΑΕ + ΤΕ), σχολικό έτος 2022-2023».

9. Επειδή, μετά την άσκηση της κρινόμενης αίτησης ακύρωσης, εκδόθηκε επί της προαναφερόμενης ένστασης της αιτούσας η 342/10.4.2023 απόφαση του Α΄ Τμήματος του Α.Σ.Ε.Π., με την οποία έγινε δεκτό ότι πρέπει να της αναγνωριστεί το με κωδικό 002 κριτήριο ένταξης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς ο εν λόγω μεταπτυχιακός τίτλος περιλαμβάνεται στους ρητά και περιοριστικά οριζόμενους τίτλους που γίνονται αποδεκτοί, σύμφωνα με την οικεία Προκήρυξη ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΤ’ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΕ ΣΥΝΑΦΕΙΑ ΣΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΑΕ/ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (σελ. 1367-1368) και αυτή να διαγραφεί από τον πίνακα απορριπτέων και να εγγραφεί στην προσήκουσα σειρά του αξιολογικού πίνακα Β΄, λαμβανομένων υπόψη των κριτηρίων/προσόντων που έχει δηλώσει στην ηλεκτρονική αίτηση συμμετοχής σε συσχέτιση με τα στοιχεία που έχουν επικυρωθεί στο ΟΠΣΥΔ, βαθμολογούμενου επιπλέον του κριτηρίου δύο μεταπτυχιακών τίτλων, αναμορφουμένων των οικείων πινάκων αναλόγως. Και τούτο, διότι, κρίθηκε ότι αποδεικνύει προσηκόντως τον απαιτούμενο μεταπτυχιακό τίτλο στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (κωδ. 002), που είχε δηλώσει στην ενότητα «Πρόσθετα Προσόντα» της ηλεκτρονικής αίτησής της. Κατόπιν αυτού, η αιτούσα εντάχθηκε στον τελικό αξιολογικό πίνακα Β΄ του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων, που κυρώθηκε με την 508/15.6.2023 απόφαση του Α΄ Τμήματος του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ Γ΄1618/23.6.2023) και κατατάχθηκε στην 1937η σειρά με βαθμολογία 58,1.

10. Επειδή, με τα δεδομένα αυτά, εφόσον δηλαδή μετά την άσκηση της υπό κρίση αίτησης και πριν από τη συζήτησή της στο ακροατήριο η αιτούσα διαγράφτηκε από τον πίνακα απορριπτέων στον οποίο ήταν εγγεγραμμένη και εντάχθηκε στον αξιολογικό πίνακα Β΄ του ως άνω κλάδου, επήλθε ικανοποίηση του σχετικού αιτήματός της. Επιπλέον, η ισχύς της 105673/Ε1/1.9.2022 απόφασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία, ως αφορώσα προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2022-2023, ήταν περιορισμένης χρονικής ισχύος, είχε λήξει κατά το χρόνο συζήτησης της κρινόμενης αίτησης στο ακροατήριο (15.11.2023) και είχε παρέλθει ο χρόνος κατά τον οποίο η αιτούσα θα μπορούσε να υπηρετήσει ως προσωρινή αναπληρώτρια στα πλαίσια του ως άνω προγράμματος (ΣτΕ 1282/2018, 3390/2014). Ομοίως, είχε λήξει και η ισχύς της συμπροσβαλλόμενης 20095/Ε1/22.2.2023 απόφασης του ίδιου Υπουργείου, ως αφορώσα προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για το διδακτικό έτος 2022-2023. Συνεπώς, ανακύπτει ζήτημα κατάργησης της δίκης, ελλείψει αντικειμένου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 32 (παρ.2) του π.δ/τος 18/1989.

11. Επειδή, η αιτούσα, κατά τη συζήτηση της υποθέσεως και με το από 21.11.2023 υπόμνημά της, προβάλλει ότι συντρέχει περίπτωση ιδιαιτέρου εννόμου συμφέροντος που επιβάλλει τη συνέχιση της δίκης παρά τη λήξη ισχύος των οικείων πινάκων πρόσληψης αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2022-2023, καθόσον, κατά τα προβαλλόμενα, η μη συμπερίληψή της σ’ αυτούς καταλείπει διοικητικής φύσεως συνέπειες, ήτοι την αδυναμία προσμέτρησης της προϋπηρεσίας που, χωρίς ευθύνη της, δεν απέκτησε και τη συνακόλουθη μη μοριοδότηση αυτής κατά τους μελλοντικούς διορισμούς εκπαιδευτικών σε μόνιμες θέσεις, αφού, εάν δεν έσφαλε η αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, θα είχε εξαρχής περιληφθεί στους προσωρινούς πίνακες κατάταξης και θα είχε προσληφθεί ως αναπληρώτρια. Σχετικώς, υποστηρίζει ότι εάν δεν είχε εμφιλοχωρήσει το λάθος της διοίκησης θα είχε ενταχθεί στον προσωρινό πίνακα και λόγω της βαθμολογίας της (58,1) θα είχε καταλάβει θέση προσληπτέας, καθώς θα είχε συμμετάσχει στη διαδικασία προσλήψεων αναπληρωτών ΕΑΕ και θα είχε δηλώσει τη ΔΕ Ηρακλείου, όπου κατέλαβε θέση εκπαιδευτικός με λιγότερα μόρια και συγκεκριμένα η ……………, εκπαιδευτικός ΠΕ02, η οποία είχε καταταγεί στον προσωρινό πίνακα στην 1957η σειρά με βαθμολογία 57,58 (ήδη 2000η σειρά στον τελικό πίνακα με την ίδια βαθμολογία) και τοποθετήθηκε στη ΔΕ Ηρακλείου, με την 20095/Ε1/22.2.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ίδιου Υπουργείου, με την οποία προσλήφθηκαν, κατά παράλειψη της αιτούσας, 127 εκπαιδευτικοί, κλάδων ΠΕ02, 03 και 04 στη Β/θμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ως προσωρινοί αναπληρωτές με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για το διδακτικό έτος 2022-2023.Επιπροσθέτως, υποστηρίζει ότι η πρόθεσή της, όσον αφορά τις περιοχές προτίμησης (ΔΕ Ηρακλείου, Ρεθύμνου, Λασιθίου), προκύπτει από την προσκομιζόμενη αίτηση-δήλωση προτιμήσεων υποψήφιων αναπληρωτών εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής Αγωγής που είχε υποβάλει για το επίμαχο σχολικό έτος 2022-2023, ανταποκρινόμενη στην προρρηθείσα 100750/Ε1/12.8.2022 πρόσκληση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία είχαν κληθεί να δηλώσουν περιοχές προτίμησης για την πρόσληψή τους ως αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2022-2023, μεταξύ άλλων, οι εγγεγραμμένοι στους τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης Α΄ υποψηφίων εκπαιδευτικών (Εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης), μεταξύ των οποίων και του κλάδου ΠΕ02, των 1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019 προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π..

12. Επειδή, με τα δεδομένα αυτά, δεν θεμελιώνεται ιδιαίτερο έννομο συμφέρον της αιτούσας για την συνέχιση της δίκης, καθ’ ο μέρος προσβάλλεται η 105673/Ε1/1-9-2022 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία, κατά παράλειψη της ίδιας, αποφασίστηκε η πρόσληψη 806 εκπαιδευτικών, ως προσωρινών αναπληρωτών στο πλαίσιο του έργου «Υποστήριξη ενιαίας συστηματικής φοίτησης και συμπερίληψης στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΣΜΑΕ + ΤΕ), σχολικό έτος 2022-2023», δοθέντος ότι η αιτούσα δεν υποστηρίζει, ούτε αποδεικνύει ότι στην αναφερόμενη στο υπόμνημα περιοχή προτίμησής της προσλήφθηκαν με την ως άνω προσβαλλόμενη υποψήφιοι που είχαν χαμηλότερη βαθμολογία από αυτήν που θα ελάμβανε η ίδια, αν είχε την αιτούμενη μοριοδότηση. Αντιθέτως, όπως προκύπτει από την απόφαση αυτή, προσλήφθηκαν στις επικαλούμενες περιοχές προτίμησής της υποψήφιοι με υψηλότερη βαθμολογία από αυτήν και, συγκεκριμένα οι τελευταίοι προσληφθέντες κλάδου ΠΕ02, ……………. (ΕΑΕ) και …….. (ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ) είχαν βαθμολογία 99,95 και 93,98, αντίστοιχα, ενώ η αιτούσα με τον υπολογισμό που ζήτησε θα είχε βαθμολογία 58,1.Υπό τα δεδομένα αυτά, πρέπει να κηρυχθεί καταργημένη η παρούσα δίκη, καθ’ ο μέρος προσβάλλεται η 105673/Ε1/1-9-2022 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, συμφώνως προς την διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 32 του π.δ. 18/1989. Αντιθέτως, εφόσον η αιτούσα απέδειξε ότι με την συμπροσβαλλόμενη 20095/Ε1/22.2.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προσλήφθηκαν στην αναφερόμενη στο υπόμνημα περιοχή προτίμησής της (ΔΕ Ηρακλείου) υποψήφιοι που είχαν χαμηλότερη βαθμολογία από αυτήν που θα ελάμβανε η ίδια, αν είχε την αιτούμενη μοριοδότηση, η δίκη δεν πρέπει να κηρυχθεί καταργημένη, κατ` άρθρο 32 παρ. 2 του π.δ. 18/1989, ως προς την απόφαση αυτή, δεδομένου ότι συντρέχει ιδιαίτερο έννομο συμφέρον στο πρόσωπο της αιτούσας, η οποία, εάν γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση, θα αποκτήσει, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 6, προϋπηρεσία στην εκπαίδευση που θα μπορεί να προσμετρηθεί για την κατάταξή της σε μεταγενέστερη διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών (βλ. ΣτΕ 157/2016, 4221/2014, 3073/2013, 4178/2012, 1786/2012, 4333/2009).

13. Επειδή, περαιτέρω, με την κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως προβάλλεται ότι εάν δεν έσφαλε η αρμόδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, που εκ παραδρομής δεν καταχώρισε ορθά τον συναφή με την ΕΑΕ μεταπτυχιακό τίτλο της αιτούσας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατά τα αναλυτικώς εκτεθέντα στο ιστορικό, αυτή θα είχε εξαρχής περιληφθεί στους προσωρινούς πίνακες κατάταξης και θα είχε προσληφθεί ως αναπληρώτρια. Ο ισχυρισμός αυτός είναι βάσιμος, διότι όπως προκύπτει από την απόφαση επί της ένστασης, τους τελικούς αξιολογικούς πίνακες και συνομολογεί το καθ’ ου, η μη συμπερίληψη της αιτούσας στους προσωρινούς πίνακες κατάταξης και η μη πρόσληψή της με την προσβαλλόμενη οφείλεται σε σφάλμα της διοίκησης που δεν μπορεί να αποβεί σε βάρος της. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η 20095/Ε1/22.2.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά το μέρος που δεν περιλήφθηκε σε αυτήν η αιτούσα. Τέλος, η υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί στην Διοίκηση για νέα, νόμιμη κρίση, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Καταργεί εν μέρει τη δίκη, σύμφωνα με το αιτιολογικό.

Δέχεται την αίτηση κατά τα λοιπά.

Ακυρώνει την 20095/Ε1/22.2.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά το μέρος που δεν περιλήφθηκε σε αυτήν η αιτούσα.

Αναπέμπει στην Διοίκηση, κατά το σκεπτικό.

Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στην αιτούσα.

Επιβάλλει στο καθ’ ου Δημόσιο τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας, η οποία ανέρχεται στο ποσό των πεντακοσίων εβδομήντα έξι (576) ευρώ.

Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα, στις 2 Φεβρουαρίου 2024 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση στις 29 Φεβρουαρίου 2024.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΓΕΝΙΑ ΚΩΣΤΟΓΙΑΝΝΗ

Θεωρήθηκε στις

Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ

ΟΛΓΑ ΜΠΑΪΖΑΝΗ

Η Λ Ι Α Σ Δ. Κ Ο Λ Λ Υ Ρ Η Σ
Δ Ι Κ Η Γ Ο Ρ Ο Σ παρ’ Αρείω Πάγω και ΣτΕ
Διδάκτωρ Δημοσίου Δικαίου Παν/ου Χαϊδελβέργης
LL.M. Heidelberg Συνταγματικού Δικαίου
MΔΕ Νομικής Αθηνών Διοικητικού Δικαίου
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ 32 – ΑΘΗΝΑ
Τηλ.: +302103608504, +302103643637 – Fax: +302103608509
Web: koliris.gr – AM ΔΣΑ 25296